Jak zbudowane są kontenery morskie?

Jak zbudowane są kontenery morskie?

Chiny eksportują ogromne ilości towarów do reszty świata i tym samym niezmienne usprawniają działanie swojej (oraz światowej również) gospodarki. Ważnym elementem całego procesu jest wykorzystanie żeglugi morskiej w transporcie, co prowadzi do obniżenia kosztów podczas przewozów na dalekie odległości. To z kolei nie byłoby tak skuteczne bez wykorzystania stalowych pojemników, które są optymalizowane właśnie ze względu na te cele. Tak to wygląda w kontekście kontenerów morskich, które są ważną częścią transportu morskiego i oczywiście nie tylko dla Chin, ale również dla całej reszty świata. Jak jednak zbudowane są te konstrukcje? W jaki sposób optymalizowane jest ich wykorzystanie na cele transportowe?

Standardowe wymiary

Na początek przedstawmy informację, że kontenery morskie występują w trzech podstawowych wariantach. To nie oznacza, że stosowane są tylko one, ale jednak stanowią one większość tych, które są obsługiwane przez porty na całym świecie. 20 stopowy kontener to jedno z najpopularniejszych rozwiązań. W praktyce kontener 20 ft wyróżnia się 6 metrami długości. Oprócz tego największą popularnością cieszą się kontenery 40 stopowe (czyli 12 metrów długości) oraz 10 stopowe. Jak jednak są one zbudowane?

Prostota budowy

Cała budowa jest dokładnie udokumentowana, a każdy z elementów musi spełniać normy, żeby móc zostać dopuszczony do wykorzystania. Sama rama nie jest skomplikowanym elementem i najważniejsze jest stworzenie stabilizacji, która pozwoli na otrzymanie stalowego prostopadłościanu. W praktyce sprowadza się to do 4 belek wzdłużnych (2 dolne i 2 górne), 4 belek poprzecznych (również 2 dolne i 2 górne). Ponadto wykorzystywane są 4 słupki narożne. Dopełnieniem jest stalowa konstrukcja, która zapewnia połączenie dużej stabilności ze stosunkowo niskimi kosztami wytworzenia produktu. To najłatwiejsze, ale też najważniejsze elementy konstrukcyjne. W praktyce kontener składa się z większej liczby elementów. Ponadto występuje dodatkowe rozróżnienie w zależności od rodzaju przewożonych produktów. Kontener jest również specjalnie wentylowany, co musi zostać uwzględnione podczas tworzenia ramy.

Obudowa kontenera

Producent kontenerów magazynowych musi zadbać o odpowiednia wytrzymałość podłogi, ścian oraz dachu. Produkty muszą przejść rygorystyczną inspekcję, która jest potwierdzeniem występowania odpowiednich warunków. Podłoga często wykonywana jest ze sklejki o grubości od 2 do 3 cm. Ściany i dach nie wyróżniają się oprócz tego, że konieczne jest zastosowanie klatek wentylacyjnych. Cena kontenerów magazynowych musi być podwyższona z racji występowania specjalnych drzwi. Nie mogą one stanowić słabego elementu konstrukcji, a jednocześnie muszą umożliwiać ładunek do środka kontenera. Samo zamykanie może odbywać się przede wszystkim dzięki występowaniu drążków, rączek umożliwiających zamykanie, rygli oraz zawiasów.

Dodatkowe użebrowanie

Dodatkowym elementem stalowej ramy jest użebrowanie, które stanowi wzmocnienie podłoża, a oprócz tego umożliwiają zapewnienie większej przyczepności. Użebrowanie składa się z tzw. gęsiej szyi oraz kieszeni na widły.

Naroża do mocowania kontenerów

W narożach kontenerów znajdują się specjalne zaczepy, które umożliwiają poziome łączenie elementów. Ponadto dzięki nim możliwe jest stabilniejsze przytwierdzenie 40 stopowego kontenera (czy jakiegokolwiek innego). Naroża wykonane są z jeszcze trwalszej stali. Kontener 40 nie różni się znacząco co prawda od np. 20 czy 12, co nie zmienia faktu, że te stalowe konstrukcje występują w kilku wariantach.

Zobacz również:

 

Różna budowa w zależności od rodzaju

Warto zwrócić uwagę, że kontenery morskie występują w kilku wariantach. To również prowadzi do występowania pewnego zróżnicowania w kwestii budowy. Jest to dość rozbudowany temat, co nie zmienia faktu, że warto podać pewne przykłady. High Cube (HC) to odmiana, która wyróżnia się większą wysokością zewnętrzną. Z kolei hardtop jest specjalnie wzmacniany i tym samym idealnie nadaje się do ciężkich ładunków, które są trudniejsze w transporcie. Kontener typu „palletwide” ma zwiększoną szerokość, która ułatwia ładowanie poprzeczne.

Zaczepy

Na statku konieczne jest optymalizowanie przestrzeni i komfortu obsługi, ponieważ to pozwala na obniżenie kosztów całego transportu. Z tego powodu stosuje się również odpowiednie zaczepy. Prowadzi to do ułatwienia ładowania towaru. Kontenery są standaryzowane, co nie oznacza, że każda cecha musi być zawsze dokładnie tak samo wykonana. Przykładowo w budowie niektórych stalowych elementów występują dodatkowe rowki manipulacyjne czy takie, które są wykonane z myślą o uchwytach kleszczowych.

Polecamy:

 

Podsumowanie budowy kontenerów

Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, że kontenery łączą w sobie prostotę budowy z uniwersalnością wykorzystania. Oczywistą kwestią jest transport podczas żeglugi morskiej, ale stalowe elementy mają również swój udział w nowoczesnym budownictwie. Sama rama składa się z 12 krawędzi, czyli 4 słupków narożnych, 4 belek dolnych oraz 4 górnych. Pokryciem jest stal. Podłoga najczęściej wykonana jest z drewna. Ponadto może występować dodatkowe użebrowanie. Ważnym elementem są trwałe drzwi, które jednocześnie nie będą osłabiać całej konstrukcji. Na pierwszy rzut oka możemy nie zwrócić uwagi na tak istotne elementy jak naroża zaczepowe.