Jak wybrać profesjonalny warsztat samochodowy?

W życiu każdego posiadacza auta pojawia się ten moment, że należy oddać pojazd do naprawy. Sprawa wyboru serwisu samochodowego nie jest wcale taka prosta. Dookoła jest bowiem ogromna ilość tego rodzaju usługodawców. Potencjalny klient może zaś się bać oszustwa bądź też złego wykonania naprawy. Wybór warsztatu samochodowego więc należy najpierw dokładnie przemyśleć. Sprawdzić strony internetowe tego typu zakładów, poczytać opinie internautów, wspomóc się znajomymi i korzystać z ich doświadczeń.

Zakres napraw w warsztacie samochodowym

Pierwsza wizyta w warsztacie samochodowym nie powinna polegać jedynie na ustaleniu co się dzieje z pojazdem i wstępnym określeniu kosztu naprawy. Jeżeli tak to wygląda to znak, że trafiło się na niezbyt profesjonalną firmę.

Po przeprowadzeniu researchu w Internecie ważne jest by zadzwonić do warsztatu i powiedzieć mechanikowi co się dzieje z autem. Dobry fachowiec zapyta nie tylko o uszkodzenia i stan obecny samochodu, ale także o to, jakie naprawy dokonywane były wcześniej i w jakich warunkach mogło potencjalnie dojść do usterki. Tego rodzaju wywiad może potrwać kilkanaście minut, ale na jego podstawie dobrze wyszkolony mechanik jest w stanie ustalić wstępną diagnozę, jak również stwierdzić wartości szacunkowe kosztów naprawy. Tu jednak także należy uważać. Jeżeli bowiem warsztat samochodowy nie specjalizuje się w pojazdach konkretnej marki to zapewne ostateczna cena zależna będzie od kosztów części, co nie zawsze można ustalić od razu. O profesjonalnym podejściu mechanika będzie więc świadczyło to, iż nie od razu będzie w stanie podać konkretną cenę podczas pierwszej rozmowy, a jedynie finansowy zakres usługi. Odradza się korzystania z mechanika, który od ręki, po pierwszej rozmowie będzie w stanie określić najniższą cenę naprawy. Wówczas prawdopodobnie w niedługim czasie będzie trzeba odwiedzić kolejny warsztat samochodowy.

Oddanie samochodu do zakładu mechanicznego

Po ustaleniu wstępnych zasad współpracy i prawdopodobnego kosztu naprawy oddaje się samochód do serwisu. Najprostszym sposobem na sprawdzenie kompetencji warsztatu samochodowego jest ustalenie czy sporządza się w nim protokół zdania pojazdu. Tego rodzaju dokument przede wszystkim zabezpiecza klienta, ale także sam serwis. Spisuje się tu wszelkiego rodzaju dotychczasowe usterki, a także stan licznika paliwa czy przebiegu. Protokół posłużyć może także do dochodzenia swoich praw, o ile mechanik zepsuł inny element pojazdu. Oddając auto do warsztatu samochodowego należy również ustalić jak najdokładniej zakres naprawy, a także przewidywaną cenę usługi.

Ocena warsztatu samochodowego po wyglądzie

Wiele osób twierdzi, że najlepiej jest ocenić warsztat samochodowy po jego wyglądzie. Rzecz jasna każde miejsce takiego rodzaju bardzo ciężko jest utrzymać w sterylnym porządku. Praca mechanika bowiem polega na naprawie brudnych i pełnych smaru elementów. Jednak pewne sprawy powinny być w porządku. I tak np. o porządnym zakładzie świadczyć będzie ułożenie narzędzi – jeżeli leżą gdzie popadnie oznacza to, że pracujący tu ludzie mogą nie przykładać się do pracy. Jeżeli zaś ułożone są w specjalnych skrzyneczkach oznaczać to będzie porządnego mechanika, dbającego o szczegóły. Warto jest również zwrócić uwagę na to czy mechanik nakłada folię na fotele oraz kierownicę. Jeżeli nie – to prawdopodobnie tapicerka zostanie zabrudzona, co wpłynie na dodatkowe koszty związane z jej czyszczeniem. Ponadto podczas wizyty w warsztacie dobrze jest przyglądać się czy na ścianach znajdują się różnego rodzaju zaświadczenia i dyplomy o ukończonych kursach i dodatkowych umiejętnościach.

Jak wygląda przebieg naprawy samochodu w warsztacie?

Spora część klientów warsztatu samochodowego może mieć obawę, że podczas odbioru ich pojazdu usłyszą, iż w aucie bez ich wiedzy została wymieniona ogromna ilość ich części, nawet tych nieuszkodzonych, zaś ostateczny rachunek za naprawę wyniósł parokrotnie więcej. Takie rzeczy mogą się zdarzyć, jedna nie w profesjonalnym serwisie naprawczym. Mechanik z uczciwym podejściem do klienta zawsze wykona telefon do właściciela samochodu i ustali z nim wszelkie możliwe ewentualne rozszerzenia zakresu naprawy auta i przy tym uprzedzi o kwestii wzrostu kosztów. Profesjonalny mechanik podczas odbioru naprawionego pojazdu powinien również pokazać stare i wyeksploatowane części, co będzie dowodem na to, iż faktycznie potrzebowały one wymiany. Poza tym pracownik warsztatu powinien również wytłumaczyć co dokładnie zostało naprawione w aucie oraz jakie części i jakich firm zostały zamontowane. W przypadku zaś, gdy doszło do wymiany płynów bądź olejów można zwrócić się z prośbą o zwrócenie opakowań niewykorzystanych w pełni.

Tak więc nie wystarczy jedynie oddać samochodu do warsztatu. W większości przypadków trafia się na uczciwego mechanika, jednak czasem można napotkać kompletnie niekompetentnych przedstawicieli tej profesji, którzy zamiast dokonać naprawy uzyskają efekt jeszcze gorzej funkcjonującego pojazdu. Koniecznie więc należy dopominać się o wszelkie informacje, protokoły, wskazówki, tak by uzyskać nie tylko naprawione auto, ale także ponieść jak najmniejsze koszty.